آشنایی با تفاوت لوله برق upvc خم سرد و pvc خم گرم

تفاوت لوله upvc خم سرد pvc خم گرم - شرکت یزد پلیمر
آنچه می خوانید

لوله های برق، یکی از عناصر مهم در برق کشی ساختمان هستند که محلی جهت عبور سیم ها و کابل های برق به شمار می روند. در این مقاله قصد داریم به بیان تفاوت لوله برق خم سرد و خم گرم بپردازیم.

تفاوت لوله برق خم سرد upvc و خم گرم pvc چیست؟

به لوله هایی که نیازی به حرارت دادن جهت شکل دهی ندارند، لوله برق خم سرد اطلاق می شود که می توان آنها را با کمک فنرهای مخصوص و بدون هیچگونه آسیب دیدگی به اشکال مختلف در آورد. چرا که این لوله ها دارای انعطاف پذیری بالایی بوده و این مزیت آنها، سبب افزایش سرعت لوله کشی برق ساختمان به میزان قابل توجهی خواهد شد. در حالی که برای شکل دادن لوله برق خم گرم به جهت پایین بودن انعطاف آن، باید از حرارت استفاده نمود و سپس به وسیله دستگاهی عمل خم کردن این لوله ها را انجام داد.

لازم به ذکر است که در صورت خم کردن لوله خم گرم بدون حرارت دهی، احتمال شکستن آن وجود دارد. بنابراین باید گفت که نوع گرم این لوله ها در مقایسه با نوع سرد آنها شکننده تر هستند. این مسئله نیز تفاوت لوله برق خم سرد و خم گرم محسوب می شود.

معمولاً لوله برق خم سرد همان لوله های UPVC هستند که جهت حفاظت از کابل ها و سیم ها به کار می روند. علاوه بر آن، به لوله های خم گرم نیز لوله PVC اطلاق می شود. شایان ذکر است که نوع تکنولوژی مورد استفاده در تولید این لوله ها، اصلی ترین تفاوت لوله برق خم سرد و خم گرم محسوب می شود.

لوله های UPVC همان لوله های PVC بوده که غیر پلاستیکی و سخت شده اند و کاربرد آنها در تولید محصولات مورد استفاده در فضاهای باز می باشد. مقاومت بالای لوله های UPVC در مقابل مایعات و مواد شیمیایی را می توان دلیل کاربرد فراوان آنها در تولید انواع لوله ها دانست.

حال که تفاوت لوله برق خم سرد و خم گرم را بیان کردیم، به سراغ کاربرد این لوله ها خواهیم رفت.

کاربرد لوله برق خم سرد UPVC

همانگونه که ذکر شد، لوله های برق خم سرد upvc را می توان بدون حرارت دهی و با کمک فنرهای مخصوصی در زوایای مورد نظر خم نمود. این لوله‌ها ، نه تنها در مقابل آتش سوزی از ایمنی بالایی برخوردارند، بلکه دارای مقاومت زیادی در برابر ضربه و فشار هستند. از کاربردهای لوله برق خم سرد upvc می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • این نوع لوله ها در سیستم برق کشی انواع ساختمان های تجاری و مسکونی کاربرد دارند.
  • همچنین امکان استفاده از آنها در مکان های با حرارت بالا به منظور پیشگیری از آسیب دیدگی سیم های برق وجود دارد.

کاربرد لوله برق خم گرم PVC

هر کدام از انواع لوله ها بسته به نیاز شما می توانند دارای کاربرد مؤثری باشند. در نتیجه باید لوله برق را با توجه به نوع کار خود انتخاب و خریداری نمایید. در ادامه به کاربرد لوله برق خم گرم pvc اشاره خواهیم کرد.

  • این لوله ها برای سیستم برق و کابل کشی در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.
  • امکان بکارگیری لوله برق خم گرم در ساخت سیستم های انتقال آب آشامیدنی و شبکه های فاضلاب وجود دارد.
  • سطح این لوله ها در مقایسه با برخی از لوله های چدنی و فلزی اصطکاک کمتری داشته و صاف تر است. از این رو، در صورت استفاده از آنها جهت انتقال جریان آب، کمک شایانی به انتقال بهتر جریان آب و افزایش سرعت آن می کنند.
  • لوله های برق خم گرم پی وی سی، جایگزین مناسبی برای لوله های آلومینیومی و مسی بوده و علاوه بر سیم کشی و کابل کشی در ساختمان ها می توانند در سیستم های گردش آب استخر و همچنین سیستم های آبیاری مورد استفاده قرار گیرند. به طور کلی این لوله ها برای کلیه لوله های پلاستیکی جایگزین مناسبی به شمار می روند.

مزایای لوله برق خم سرد یو پی وی سی

  1. دارای مقاومت بالا در برابر فشار و ضربات
  2. عدم جذب رطوبت و نفوذ پذیری خیلی کم
  3. قابل بازیافت و دارای حداقل اثرات زیست تخریبی
  4. قیمت مقرون به صرفه
  5. دارای استحکام بالا در مقابل خراش و ساییدگی
  6. بسیار ایمن و با طول عمر زیاد (حدود 100-50 سال در شرایط مناسب)
  7. مقاومت بالا در برابر خوردگی ناشی از مایعات و مواد شیمیایی
  8. سهولت در حمل و نقل به جهت داشتن وزن سبک و استحکام زیاد
  9. دارای قابلیت ضد حریق و بسیار مقاوم در برابر حرارت
  10. نصب آسان (بدون نیاز به ابزار خاص)
  11. دارای مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی مختلف(واکنش کاملاً طبیعی در دماهای 60- تا 80+ درجه از خود نشان داده و دچار تغییر فرم و تغییر رنگ نخواهند شد.

نکاتی که باید هنگام خرید لوله برق خم سرد و خم گرم رعایت شود

در ادامه به معرفی نکاتی در رابطه با خرید لوله برق خم سرد و خم گرم خواهیم پرداخت

  • در هنگام خرید لوله برق خم سرد و خم گرم، استاندارد و وزن مورد نیاز خود را در نظر گرفته و هرگز قیمت محصول را فدای کیفیت آن نکنید.
  • برای اینکه مطمئن شوید که هیچ ضایعاتی در تولید لوله برق خم سرد و خم گرم به کار نرفته، بهتر است لوله های با رنگ روشن را انتخاب نمایید. علاوه بر آن، با تحت فشار قرار دادن این محصولات، از مقاومت بالای آنها در برابر خوردگی اطمینان حاصل کنید.
  • توجه به علامت استاندارد ملی ایران و کد استاندارد از دیگر نکات مهم در هنگام خرید این لوله ها می باشد.
  • به کار بردن یک فنر استاندارد، بهترین راهکار جهت خم نمودن و زاویه دار کردن لوله خم سرد محسوب می شود. شما می توانید بدین منظور اقدام به خریداری فنر لوله خم کن نموده که در دو نوع بلند و کوتاه عرضه می گردد.
  • همچنین می توانید به سراغ لوله برق خم سرد و خم گرم رنگی جهت نظم دهی بیشتر به سیم کشی ساختمان بروید.

قیمت لوله برق خم سرد و خم گرم

  1. با اینکه لوله برق خم سرد و خم گرم دارای کاربرد فراوان و ویژگی های مثبتی هستند، اما از قیمت مقرون به صرفه و مناسبی برخوردارند.
  2. قیمت لوله برق خم سرد و خم گرم بستگی به پارامترهایی از قبیل طول، ضخامت و سایز کلی لوله دارد. از آنجا که سایز بندی لوله برق خم گرم از تنوع کمتری برخوردار است، از این رو مجریان ساختمانی لوله برق خم سرد را که در سایزهای 13.5، 16، 21، 29 و 36 در بازار عرضه می شود، انتخاب می کنند.
  3. از دیگر فاکتورهای مهم در تعیین قیمت لوله برق خم سرد و خم گرم می توان به میزان خلوص مواد بکار رفته در این لوله ها، درجه استاندارد و همچنین میزان واردات و صادرات آنها اشاره نمود. انعطاف پذیری، میزان مقاومت و همچنین طول عمر لوله از دیگر موارد مؤثر بر قیمت لوله برق خواهد بود. البته هر چه میزان قطر لوله افزایش یابد، قیمت نیز به همان نسبت با توجه به مواد مورد استفاده در آن بالا خواهد رفت.
  4. به جهت استفاده از مواد پی وی سی در روند ساخت و تولید لوله های pvc برق، قیمت آنها در مقایسه با لوله برق پلی امید بالاتر است.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط
مواد اولیه لوله پلی پروپیلن - یزد پلیمر
لوله پلی پروپیلن

مواد اولیه لوله‌ پلی پروپیلن چیست؟

امروزه یکی از پلیمر‌های بسیار پر مصرف در جهان و در صنایع متفاوت، پلی پروپیلن می‌باشد. پلی پروپیلن انواع بسیار

همه چیز درباره لوله پلی اتیلن کشاورزی - یزد پلیمر
لوله‌ پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن کشاورزی

کمبود منابع آبی یکی از مباحث مهم در جوامع امروز شده است. همه روزه اخباری از خشک شدن رودخانه‌ها، دریاچه‌ها

مفهوم pn در لوله پلی اتیلن چیست؟ - یزد پلیمر
لوله‌ پلی اتیلن

مفهوم pn در لوله پلی اتیلن چیست؟

اگر بخواهیم این اصطلاح را به زبان ساده تری بیان کنیم می‌توانیم بگوییم که pn در لوله پلی اتیلن همان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.