نکاتی ساده در شناخت کیفیت لوله واتصالات U_PVC

اتصالات upvc شرکت یزد پلیمر
آنچه می خوانید

لوله های UPVC در دنیا بیش از 75 سال سابقه تولید دارند و در کشور ما بیش از پنجاه سال است که در مصارف مختلف استفاده می شوند.

لوله و اتصالات UPVC محصولات بدون نرم کننده یا پی وی سی سخت هستند که با قابلیت تطبیق فرمولی و یکی از بهترین گزینه ها برای کاربرد های آبرسانی، فاضلاب، کشاورزی، برق، مخابرات، صنایع شیمیایی و زهکشی و جداره چاه در رده های مختلف فشاری و بدون فشار (ثقلی) به حساب می آیند.

لوله های UPVC در دنیا بیش از 75 سال سابقه تولید دارند و در کشور ما بیش از پنجاه سال است که در مصارف مختلف استفاده می شوند.

شناسایی کیفی لوله و اتصالات UPVC

نکات عمومی:

رنگ لوله و اتصالات UPVC

این محصولات در هر رنگی و بدون هیچ گونه تاثیری در کیفیت محصول قابل تولید هستند ولی رنگ های پیشنهادی در استاندارد ملی ایران طوسی، سفید یا کرم است.

نکته: رنگ لوله به هیچ وجه نشان دهنده مرغوبیت یا نامرغوب بودن لوله نیست (نه روشن تر بودن لوله نشادن دهنده کیفیت بالا و نو بودن مواد است و نه تیره بودن رنگ دلیلی بر بازیافتی بودن یا کیفیت پایین لوله هاست)

وزن لوله و اتصالات UPVC

وزن محصولات به هیچ وجه نشان دهنده کیفیت آنها نیست آنچه اهمیت دارد ابعاد درست لوله و اتصالات بر اساس استاندارد ملی است. معمولا ابعاد با ابزارهای دقیق در آزمایشگاه با ابزار دقیق مانند کولیس اندازه گیری می شوند ولی با خط کش هم می توان حدود اندازه ها را به دست آورد.

یادآوری: جهت اطلاع از ابعاد لوله ها در کاربردهای مختلف می توانید به جداول استاندارد (9119،13362) مراجعه فرمایید.

نکته: معمولا لوله های UPVC با ضخامت یکسان، لوله ای که وزن پایین تری دارد از کیفیت بالاتری برخوردار است.

سفتی لوله و اتصالات

لوله و اتصالات UPVC به خودی خود دارای حداقل استحکام لازم بالاتری نسبت به سایر لوله های پلیمر هستند به همین دلیل با ضخامت های پایین تری نسبت به سایر لوله های پلیمری قادر به تحمل فشار بالاتری هستند که این امر خود سبب می شود این لوله های قابلیت انتقال حجم بیشتری از سیال را داشته باشند.

انعطاف پذیری لوله ها که معمولا در فروشگاه ها به روش اعمال فشار با دست انجام می شود روش مناسبی برای تعیین کیفیت این محصولات نیست، حدود مجاز انعطاف پذیری لوله فقط با استفاده از دستگاه های آزمایشگاهی خاص و در آزمایشگاه های تخصصی قابل اندازه گیری است.

تناسب سایز لوله با اتصالات

در صورتیکه از لوله و اتصالات با نامهای تجاری مختلف استفاده شود، فیت نبود قطر لوله ها و گشاد بودن محل اتصال یا اتصال سخت آنها به یکدیگر الزاما دلیل غیر استاندار بودن هیچکدام از محصولات نیست. برای پیشگیری از ایجاد چنین مشکلی پیشنهاد می گردد تا حد امکان از لوله و اتصالات تولیدی یک کارخانه و تحت نام تجاری یکسان استفاده گردد.

الزامات بهداشتی

این محصولات در صورتیکه بر اساس استاندارد تولید شده باشند هیچگونه آلودگی را به محیط یا سیال داخل لوله انتقال نمی دهند (کنترل های بهداشتی کلیه لوله و اتصالات پلیمری بر عهده وزارت بهداشت می باشد.)

اهمیت نشانه گذاری

تنوع تولید لوله و اتصالات UPVC برای کاربردهای مختلف از نقاط قوت آن هاست. لیکن عدم توجه به کاربرد هر محصول در جایگاه ویژه ان می تواند سبب ایجاد مشکلاتی برای مصرف کننده شود. بنابراین توصیه می شود لوله یا اتصال در محدوده کاربردی معین که در روی لوله درج شده است به کار برده شود.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط
لوله پلی پروپیلن تک لایه - یزد پلیمر
لوله پلی پروپیلن

لوله پلی پروپیلن تک لایه

تصور لوله پلاستیکی مقاوم در برابر پوسیدگی و اکسایش، بسیاری از مردم را در بدو ورود لوله پلی پروپیلن تک

لوله پلی اتیلن pe80 - یزد پلیمر
لوله‌ پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن pe80

لوله‌های پلی اتیلن از جمله محصولاتی هستند که کاربرد بسیار زیادی در صنایع دارند. این گونه محصولات با توجه به

لوله سفید چیست؟ - یزد پلیمر
لوله پلی پروپیلن

درباره لوله سفید چه می‌دانید؟

لوله سفید از جمله تجهیزات ساختمانی است که وظیفه جابجایی و انتقال سیالاتی از قبیل آب را بر عهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.